Onze kleuterwerking

Nieuwe werking en nieuwe infrastructuur

Kinderen van hetzelfde geboortejaar hebben niet altijd dezelfde leerbehoeften.
Door de kinderen in menggroepen in te delen, kunnen we beter garanderen dat iedereen voldoende ontplooiingskansen zal krijgen.

Wat zijn mengklassen en waarom kiezen we hiervoor?

Ons leerplan is opgebouwd uit leerplandoelen die uitgeschreven zijn in leerlijnen. Deze leerplandoelen worden opgesplitst in jongste kleuters (peuters en 1ste kleuterklas) en oudste kleuters (2de en 3de kleuterklas). Deze werking zorgt er dan ook voor dat wij nog doelgerichter aan de slag kunnen met onze kleuters.

Differentiëren binnen de klas moet sowieso, door verschillende leeftijden samen te zetten, geef je de leerlingen die het wat moeilijker hebben mogelijkheid om aan te sluiten bij activiteiten van de jongere kinderen en kinderen die het juist makkelijk hebben, kunnen al sneller aansluiten bij een hoger niveau.  

Door voor een systeem te kiezen van menggroepen, zorgt dit voor een veiliger klasklimaat en meer mogelijkheid tot differentiatie op maat. De toenemende “zorgende” taken (zindelijkheid, ondersteuning bij eten, inzetten op talige routines) worden hierdoor ook beter verspreid.

 

Hoe draagt nieuwe infrastructuur hiertoe bij?

De nieuwe klaslokalen zullen volledig ingedeeld zijn in functie van de nieuwe werking. Alle klaslokalen zullen minstens dubbel zo groot zijn.

We maken bijvoorbeeld ruimte voor een snoezelruimte waar onze peuters en kleuters de mogelijkheid hebben om te ontprikkelen enerzijds. Anderzijds maken we ook ruimte voor een heus eiland en theaterruimte om onze kleuters te kunnen prikkelen met doelgerichte, bewegings- en cultuuractiviteiten.